قیمت بنزین هواپیما برای صادرات لیتری ۱۳۴۰۰ تومان است اما دولت آن را با قیمت ۶۰۰ تومان به ایرلاین ها می دهد. به عبارت سادهتر، به ازای هر لیتر بنزین هواپیما، دولت ۱۲۸۰۰ تومان یارانه می دهد.
از طرفی بر اساس گفته های مسئولان، میزان مصرف بنزین هواپیما در کشور روزانه ۴.۵ میلیون لیتر است. اگر این عدد را در ۳۶۵ ضربکنیم، مشخص می شود که سالانه ۱.۶۵ میلیارد لیتر بنزین هواپیما مصرف می شود.
حال اگر این رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر بنزین هواپیما را در ۱۲۸۰۰ تومان یعنی مقدار یارانه ای که روی هر لیتر بنزین هواپیما پرداخت میشود ضرب کنیم، به عدد هنگفتی می رسیم که از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال هم فراتر می رود.
از طرفی، بنابر اعلام مسئولان، صرفا ۲ تا ۲.۵ درصد از مردم از هواپیما استفاده می کنند. یعنی می توان فرض کرد که حدود ۲ میلیون نفر از مردم از هواپیما استفاده می کنند و طبعا فقط همین تعداد از جمعیت ایران از این یارانه استفاده می کنند.
حال اگر آن ۲۰ هزار میلیارد تومان را به این ۲ میلیون نفر تقسیم کنیم، به یک نتیجه شگفت آور می رسیم و آن هم این است که هر یک ازاین دو میلیون نفر سالانه ۱۰ میلیون تومان یارانه بابت بنزین هواپیما دریافت می کنند.
این در حالی است که این دو میلیون نفر اغلب افراد برخوردارتر و ثروتمندتر جامعه به شمار می روند زیرا افراد طبقات متوسط و پایینجامعه عمدتا توان پرداخت پول بلیت هواپیما و انجام سفرهای خود به صورت هوایی را ندارند.
این استدلال تا حدی زیادی منطقی به نظر می رسد؛ با این حال با گذشت زمان زیادی از طرح این درخواست ها در جامعه رسانه ایکشور، وزارت نفت که متولی اصلی اعطای بنزین یارانه ای به ایرلاین ها محسوب می شود، هیچ واکنشی نشان نداده وز از حذف یارانه بنزین هواپیما حمایت نکرده است.
در شرایطی که دولت همه یارانه های کالاهای اساسی را خذف کرده و طبقات فرودست زیر فشار سنگینی قرار گرفته اند، طبعا انتظاراین است که وزارت نفت از حذف یارانه عجیب و غریب و هنگفتی که به جیب بخش ثروتمندتر جامعه می رود حمایت کند؛ اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟